Zadlužit se – ano či ne?

Pozor na neférové poradce

Zatímco dobrý finanční poradce má cenu zlata, neférový poradce si z Vás chce udělat zlatý důl. Poradcům věnujeme celý okruh, zde upozorňujeme na typy neférového jednání u úvěrů.
O špatných institucích jsme si řekli již dost. Bohužel i dobrých úvěrů se můžeme lehce spálit. Nesmíme zapomínat, že finanční poradci či zprostředkovatelé jsou placeny z provizí. Některé poradce tak nemusí zajímat, jestli jste hypotéku schopni splácet, ale chtějí z nás vytěžit maximum. S čím se můžeme setkat?

Maximalizace výše hypotéky – hypotéka je sice levný zdroj peněz, ale problém může nastat pokud se změní výše splátky, a to směrem nahoru. Vzhledem k tomu, že úroky u hypoték jsou na velmi nízký úrovních, tak pokud vzrostou úroky a poté splátky, nemusíte být schopni novou splátku unést.

Nejkratší fixace úrokové sazby – ano, těžko předvídat, jak se budou úrokové sazby vyvíjet. V době nízkých sazeb je lepší využít delší fixaci než kratší. Má-li jejich klient kratší fixaci, mohou častěji poradci převádět hypotéku k jinému poskytovateli a získat znovu další provizi.

Vždy se řiďte Vašimi potřebami. Nenechte se dotlačit do obchodu, který pro Vás může být nevýhodný.

Jak to bylo v Americe

I když finanční poradenství v USA je na vysoké úrovni, přesto i zde se najdou neféroví poradci. I jejich přičiněním došlo k tzv. hypoteční krizi, kdy velké množství majitelů nemovitostí nebylo schopné splácet na tyto nemovitosti hypotéky a tím se destabilizoval finanční trh v USA a později i v Evropě.

A jak s tím souviseli špatní poradci? Celkem jednoduše. Nabízeli, ba dokonce vnucovali hypoteční úvěry i těm lidem, kteří na hypotéku prakticky neměli dostatečné příjmy nebo ji byli schopni splácet jen při nízkých úrokových sazbách. Zvýšení úrokových sazeb pak mělo na tyto lidi velmi nepříznivé dopady. Během chvíle přišli doslova o střechu nad hlavou.

Finanční poradci v tom nebyli zdaleka sami. Byl to celý systém, který je motivoval se takto chovat. Ale přeci jen – upřednostňovali svůj zájem (provizi) před zájmem svých klientů …